hajar azli. Dikuasakan oleh Blogger.
RSS

xkan lg kusendiri kasihkan berlabuh kini terasa keabadian cinta kau beri,mungkinkah ku bermimpi sebahagia begini kini bukan ilusi,akan kusambut cinta mu itu bersama kita menuju bahagia

~ 14 Feb. BirthDay En.HuBby

haiii semua...14 Feb. ari tu yg semua org duk cbuk2 citer x blh smbut valentine....
kita org plak smbut besday en.hubby....tapi kat rumah je...ala....biasa2 je...
cuma mlm tu kita org keluar mkn kt luar n beli kek potong kat umh je...
kek pun cukup2 untk kita org  ber empat je... jadi laaaa....
ape yg penting kita org same2 ingt hari2 yg istimewa dlm family kita org.... 
walaupun agak  simple je tp ianya dpt mengeratkn hubung kita org sekeluarga...... 


comel je cake nye....


org yg paling suke bile nampak kek alyaa laa...
sebab dia memang suka kan kek.


adik tasya tengok kan je... kakak nye yg dh x 
sabar2...


"hepy besday Papa".....


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ VaLentiNe

Benar kah ianya hanya sekadar hari berkasih sayang ?
artikel ini akan menerangkan mengenai hari valentine
yg sebenar nya... 





“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah.
Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka,
dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).”
 (Surah Al-An’am : 116)
 
Hari 'kasih sayang' yang dirayakan oleh orang-orang Barat pada
 tahun-tahun terakhir disebut 'Valentine Day' amat popular dan
 merebak di pelusuk Indonesia bahkan di Malaysia juga.
 Lebih-lebih lagi apabila menjelangnya bulan Februari di mana
 banyak kita temui jargon-jargon (simbol-simbol atau  iklan-iklan)
tidak Islami hanya wujud demi untuk mengekspos (mempromosi)
Valentine. Berbagai tempat hiburan bermula dari diskotik
(disko/kelab malam), hotel-hotel, organisasi-organisasi mahupun
 kelompok-kelompok kecil; ramai yang berlumba-lumba menawarkan
acara untuk merayakan Valentine. Dengan  dukungan(pengaruh) media
massa seperti surat kabar, radio mahupun televisyen; sebagian besar
orang Islam juga turut dicekoki(dihidangkan) dengan
iklan-iklan Valentine Day.

 SEJARAH VALENTINE:





Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak
 sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita
sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui
 sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang
martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan
bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada
waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia
(St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai
beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'.
 Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan
 kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis”
yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 
Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang'
 juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu
 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat
 kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari.
Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan,
 tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
 
Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus
memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan
(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

PANDANGAN ISLAM 
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri,
apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan
bersumber dari Islam ?
 
Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran,
penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta
 pertanggung jawabnya”.
 (Surah Al-Isra : 36)
 
Dalam Islam kata “tahu” berarti mampu mengindera(mengetahui)
dengan seluruh panca indera yang dikuasai oleh hati. Pengetahuan yang sampai pada taraf mengangkat isi dan hakikat sebenarnya. Bukan hanya sekedar dapat melihat atau mendengar. Bukan pula sekadar tahu sejarah, tujuannya, apa, siapa, kapan(bila), bagaimana, dan di mana,
akan tetapi lebih dari itu.
 
Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang membonceng(mendorong/mengikut) kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.
Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau
mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum
(agama) itu”.
Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran)
 ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam,
maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya,
 dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ PeRtaMa KaLi mAnDi Di LaUt


Pergi berkelah tanpa dirancang.....

Bunyi nye macam tak best je kan..? sbb bnyak persiapan
yang patut nye d bawa tapi tak dibawa...tapi bila dah bersama dengan keluarga semua tu dah
tak penting lagi,ape yg lagi penting bila
dpt luangkan masa bersama....

ni la salah satu aktiviti yg kita org laku kan sepanjang hari
ketika berada di TELUK SENANGIN mandi laut.....
ni la juga buat petama kali nya anak - anak kita orang
"mandi laut..."Pada mula nye kedua2 nya takut la ckit
sebab x pernah mandi di laut,yg si adik terus nangis
ketakutan bila tengok ombak makin dekat...
tp bila dh lama2 tu dah ok,dah x takut
lg sampai dh x nak naik kedarat...
sehingga mengigil kesejukkan....
ape2 pun memang ENJOY HABISSS..!!!!.

adik tasya masih takut2 lg...

kakak & adik tasya dah mula tersenyum,
sebab dah tak takut lagi

 
tiga family ter pisah dilautan...


tengok2 takut ada yg ilang d bawak ombak pulak nanti.....


semua yg ada dlm pic. nie semua nye dari family hubby aku....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

~ ApA yg aKaN Di tAnyA


Dalam sehari ada 24 jam. Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali. Dalam setiap kali bernafas ALLAH akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk?
Tiga cahaya di hari khiamat
Di hari khiamat ada tiga cahaya yg berlainan :* cahaya yg pertama seperti bintang-bintang.* cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.* cahaya yg ketiga sama seperti cahaya matahari.
Apabila ditanya cahaya apakah ini ? lalu dijawab:
"cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yg ketika didunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.
Yg kedua ialah cahaya wajah mereka yg mengambil air sembahyang sebelum azan.
cahaya yg ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."
Kala Jengking Neraka
Di hari khiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yg bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi...Maklaikat JIbril bertanya : " Hai Huraisy ! Engkau hendak kemana dan siapa yg engkau cari ?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.Pertama, orang yg meninggal kan sembahyang. Kedua, orang yg tidak mahu mengeluarkan zakat.Ketiga, orang yang derhaka kepada ibu bapanya. Keempat, orang yg bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."
Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yg lain semoga menjadi pedoman hidup hingga ke akhir hayat, Insya'Allah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

rahsia rasullah yg tx pernah sakit perut

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan
sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab
terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh,
sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda
telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah
sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya
sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan
menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi,
sebaliknya makanlah buah
terlebih dahulu, baru makan nasi.

* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.

*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg
tinggal makanmalam dia akan dimakan usia dan
kolesterol dalam badan akan berganda.
Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya?
Kesannya tidak dalam jangka pendek?.
Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.

* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan
darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana
akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh
ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging
mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung
ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan
ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan
dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan
spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya
sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang
meresap ke dalam badan dapat mengurangi
penimbunan lemak. Kita boleh saksikan
orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas
air sejuk (bukan air dalam peti
sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya
InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur
(iaitu sujudsekurang kurangnya seminit setelah membaca doa).
Kita akan terhindardari sakit kepala atau migrain.
Ini terbukti oleh para ilmuwan yang
membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.
Ahli-ahli sainstelah menemui beberapa milimeter
ruang udara dalam saluran darah di
kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud
maka darah akan mengalir
ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan
tangan dan bila habis hendaklah
menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan
bahawa enzimbanyak terkandung di celah jari-jari,
iaitu 10 kali ganda terdapat dalam
air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah,
barang siapa menyebarkan ilmu demi
kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan
10 kali kepadanya"

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Jumaat, 18 Februari 2011

~ 14 Feb. BirthDay En.HuBby

Posted by siti hajar at 12:02 PG 0 comments Links to this post
haiii semua...14 Feb. ari tu yg semua org duk cbuk2 citer x blh smbut valentine....
kita org plak smbut besday en.hubby....tapi kat rumah je...ala....biasa2 je...
cuma mlm tu kita org keluar mkn kt luar n beli kek potong kat umh je...
kek pun cukup2 untk kita org  ber empat je... jadi laaaa....
ape yg penting kita org same2 ingt hari2 yg istimewa dlm family kita org.... 
walaupun agak  simple je tp ianya dpt mengeratkn hubung kita org sekeluarga...... 


comel je cake nye....


org yg paling suke bile nampak kek alyaa laa...
sebab dia memang suka kan kek.


adik tasya tengok kan je... kakak nye yg dh x 
sabar2...


"hepy besday Papa".....


Rabu, 16 Februari 2011

~ VaLentiNe

Posted by siti hajar at 7:17 PTG 0 comments Links to this post
Benar kah ianya hanya sekadar hari berkasih sayang ?
artikel ini akan menerangkan mengenai hari valentine
yg sebenar nya... 





“Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang di muka bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah.
Mereka tidak lain hanyalah mengikuti prasangka belaka,
dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).”
 (Surah Al-An’am : 116)
 
Hari 'kasih sayang' yang dirayakan oleh orang-orang Barat pada
 tahun-tahun terakhir disebut 'Valentine Day' amat popular dan
 merebak di pelusuk Indonesia bahkan di Malaysia juga.
 Lebih-lebih lagi apabila menjelangnya bulan Februari di mana
 banyak kita temui jargon-jargon (simbol-simbol atau  iklan-iklan)
tidak Islami hanya wujud demi untuk mengekspos (mempromosi)
Valentine. Berbagai tempat hiburan bermula dari diskotik
(disko/kelab malam), hotel-hotel, organisasi-organisasi mahupun
 kelompok-kelompok kecil; ramai yang berlumba-lumba menawarkan
acara untuk merayakan Valentine. Dengan  dukungan(pengaruh) media
massa seperti surat kabar, radio mahupun televisyen; sebagian besar
orang Islam juga turut dicekoki(dihidangkan) dengan
iklan-iklan Valentine Day.

 SEJARAH VALENTINE:





Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak
 sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita
sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui
 sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang
martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan
bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada
waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia
(St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai
beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'.
 Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan
 kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis”
yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 
Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang'
 juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu
 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat
 kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari.
Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan,
 tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
 
Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus
memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan
(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

PANDANGAN ISLAM 
Sebagai seorang muslim tanyakanlah pada diri kita sendiri,
apakah kita akan mencontohi begitu saja sesuatu yang jelas bukan
bersumber dari Islam ?
 
Mari kita renungkan firman Allah s.w.t.:
Dan janglah kamu megikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran,
penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta
 pertanggung jawabnya”.
 (Surah Al-Isra : 36)
 
Dalam Islam kata “tahu” berarti mampu mengindera(mengetahui)
dengan seluruh panca indera yang dikuasai oleh hati. Pengetahuan yang sampai pada taraf mengangkat isi dan hakikat sebenarnya. Bukan hanya sekedar dapat melihat atau mendengar. Bukan pula sekadar tahu sejarah, tujuannya, apa, siapa, kapan(bila), bagaimana, dan di mana,
akan tetapi lebih dari itu.
 
Oleh kerana itu Islam amat melarang kepercayaan yang membonceng(mendorong/mengikut) kepada suatu kepercayaan lain atau dalam Islam disebut Taqlid.
Hadis Rasulullah s.a.w:“ Barang siapa yang meniru atau
mengikuti suatu kaum (agama) maka dia termasuk kaum
(agama) itu”.
Firman Allah s.w.t. dalam Surah AL Imran (keluarga Imran)
 ayat 85 :“Barangsiapa yang mencari agama selain agama Islam,
maka sekali-sekali tidaklah diterima (agama itu) daripadanya,
 dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi”.

Selasa, 15 Februari 2011

~ PeRtaMa KaLi mAnDi Di LaUt

Posted by siti hajar at 11:04 PG 0 comments Links to this post

Pergi berkelah tanpa dirancang.....

Bunyi nye macam tak best je kan..? sbb bnyak persiapan
yang patut nye d bawa tapi tak dibawa...tapi bila dah bersama dengan keluarga semua tu dah
tak penting lagi,ape yg lagi penting bila
dpt luangkan masa bersama....

ni la salah satu aktiviti yg kita org laku kan sepanjang hari
ketika berada di TELUK SENANGIN mandi laut.....
ni la juga buat petama kali nya anak - anak kita orang
"mandi laut..."Pada mula nye kedua2 nya takut la ckit
sebab x pernah mandi di laut,yg si adik terus nangis
ketakutan bila tengok ombak makin dekat...
tp bila dh lama2 tu dah ok,dah x takut
lg sampai dh x nak naik kedarat...
sehingga mengigil kesejukkan....
ape2 pun memang ENJOY HABISSS..!!!!.

adik tasya masih takut2 lg...

kakak & adik tasya dah mula tersenyum,
sebab dah tak takut lagi

 
tiga family ter pisah dilautan...


tengok2 takut ada yg ilang d bawak ombak pulak nanti.....


semua yg ada dlm pic. nie semua nye dari family hubby aku....

~ ApA yg aKaN Di tAnyA

Posted by siti hajar at 10:45 PG 0 comments Links to this post

Dalam sehari ada 24 jam. Dalam sejam manusia bernafas sebanyak 4320 kali. Dalam setiap kali bernafas ALLAH akan tanya dua perkara semasa nafas keluar dan masuk. Pertanyaan itu ialah, "Apa perbuatan yang kita lakukan semasa nafas itu keluar dan masuk?
Tiga cahaya di hari khiamat
Di hari khiamat ada tiga cahaya yg berlainan :* cahaya yg pertama seperti bintang-bintang.* cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.* cahaya yg ketiga sama seperti cahaya matahari.
Apabila ditanya cahaya apakah ini ? lalu dijawab:
"cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yg ketika didunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.
Yg kedua ialah cahaya wajah mereka yg mengambil air sembahyang sebelum azan.
cahaya yg ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."
Kala Jengking Neraka
Di hari khiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yg bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi...Maklaikat JIbril bertanya : " Hai Huraisy ! Engkau hendak kemana dan siapa yg engkau cari ?" Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.Pertama, orang yg meninggal kan sembahyang. Kedua, orang yg tidak mahu mengeluarkan zakat.Ketiga, orang yang derhaka kepada ibu bapanya. Keempat, orang yg bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak."
Sampaikan kepada sekelian muslimin/muslimat yg lain semoga menjadi pedoman hidup hingga ke akhir hayat, Insya'Allah.
Posted by siti hajar at 10:29 PG 0 comments Links to this post
rahsia rasullah yg tx pernah sakit perut

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan
sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab
terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh,
sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda
telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah
sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya
sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan
menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi,
sebaliknya makanlah buah
terlebih dahulu, baru makan nasi.

* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.

*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg
tinggal makanmalam dia akan dimakan usia dan
kolesterol dalam badan akan berganda.
Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya?
Kesannya tidak dalam jangka pendek?.
Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.

* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan
darat bercampur dengan makanan laut.
Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana
akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh
ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging
mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung
ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan
ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan
dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan
spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya
sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang
meresap ke dalam badan dapat mengurangi
penimbunan lemak. Kita boleh saksikan
orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas
air sejuk (bukan air dalam peti
sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya
InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur
(iaitu sujudsekurang kurangnya seminit setelah membaca doa).
Kita akan terhindardari sakit kepala atau migrain.
Ini terbukti oleh para ilmuwan yang
membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud.
Ahli-ahli sainstelah menemui beberapa milimeter
ruang udara dalam saluran darah di
kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud
maka darah akan mengalir
ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan
tangan dan bila habis hendaklah
menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan
bahawa enzimbanyak terkandung di celah jari-jari,
iaitu 10 kali ganda terdapat dalam
air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah,
barang siapa menyebarkan ilmu demi
kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan
10 kali kepadanya"